In oktober werd de Digital Services Act goedgekeurd. Met nieuwe regels voor onder meer online platforms, marktplaatsen en zoekmachines. De wetgeving treedt begin 2024 in werking, maar de grootste platforms en zoekmachines krijgen deze zomer al met de regels te maken. Welke dat zijn, aan welke regels ze zich moeten houden en hoe ze gecontroleerd worden? Dat leest u in deze blog.

Digital Services Act in het kort

De Digital Services Act (DSA) beschermt zowel kleine spelers als consumenten in Europa. Bijvoorbeeld tegen oneerlijke concurrentie, maar ook tegen illegale handel en fake news.

De DSA zal van toepassing zijn op alle online tussenpersonen die diensten verlenen in de EU. Denk aan hostingbedrijven, online platforms, internetaanbieders, marktplaatsen en zoekmachines.

De meeste partijen die onder deze wetgeving vallen moeten vanaf begin 2024 aan de wetgeving voldoen. De grote jongens krijgen er eerder mee te maken. Het gaat dan om zeer grote online platforms en zoekmachines die meer dan 10% van de 450 miljoen consumenten binnen Europa bereiken.

Welke platforms en zoekmachines zijn zeer groot volgens de DSA?

Na de goedkeuring van de Digital Services Act in oktober kregen online platforms 3 maanden de tijd om het aantal actieve eindgebruikers op hun websites te melden. Op basis van deze getallen heeft de Europese Commissie eind april een lijst gepubliceerd met 17 platforms en 2 zoekmachines die als zeer groot worden gekwalificeerd volgens de DSA. Het gaat om:

Deze partijen hebben nu nog een kleine 3 maanden de tijd om aan de regels van de DSA te voldoen.

Welke regels gelden voor zeer grote platforms en zoekmachines?

De DSA bestaat uit een groot aantal regels die voor alle platforms gelden. Denk aan het tegengaan van illegale content, het bestrijden van de verkoop van illegale producten en diensten en het beschermen van minderjarigen. Daarnaast zijn er regels die specifiek gelden voor de zeer grote platforms en zoekmachines.

Afmelden voor profilering

Het moet gebruikers duidelijk worden waarom zij bepaalde informatie aanbevolen krijgen. Daarnaast moet het mogelijk zijn voor gebruikers om zich af te melden voor aanbevelingen op basis van profilering. Zo kunnen gebruikers voorkomen dat ze in een fuik met veel van dezelfde soort informatie terechtkomen.

Systeemrisico’s tegengaan

Zeer grote platforms en zoekmachines moeten de systeemrisico’s die ze creëren identificeren en analyseren. Denk aan risico's in verband met de verspreiding van illegale inhoud, negatieve effecten op grondrechten, op verkiezingsprocessen en op gendergerelateerd geweld of geestelijke gezondheid.

Hoe worden de zeer grote platforms en zoekmachines gecontroleerd?

Zeer grote platforms en zoekmachines moeten hun eigen systeemrisico’s identificeren en analyseren. De algoritmische systemen die ze hiervoor gebruiken, moeten voldoen aan alle eisen van de DSA.

Daarom heeft de Europese Commissie in april de European Centre for Algorithmic Transparency (ECAT) geopend. De ECAT zal onder meer de algoritmes van de zeer grote platforms en zoekmachines analyseren en evalueren om te verzekeren dat ze op de juiste wijze omgaan met risicomanagement.

Zeker weten dat u niks mist?

Abonneert u zich dan nu op onze maandelijkse nieuwsbrief en ontvang onze blogs automatisch in uw mailbox.