2020: een veelbewogen jaar. De wereld stond en staat letterlijk op zijn kop. Met als belangrijkste reden het coronavirus. Ook zakelijk gezien impactvol. Een gebeurtenis van een heel andere orde, maar zeker niet onbelangrijk: de nietigverklaring van het Privacy Shield. Tel daar de komst van nieuwe wetgeving en ICT-branchevoorwaarden bij op en het is zeker tijd voor een terugblik op de belangrijkste juridische topics van 2020.

Van coronacrisis tot Privacy Shield

Het belangrijkste nieuws dit jaar is natuurlijk de coronacrisis. Ook zakelijk en juridisch gezien impactvol. Klanten van allerlei (IT-)organisaties gingen hun opdrachten uitstellen of annuleren. Een contract opschorten of ontbinden mag natuurlijk niet zomaar.

De belangrijkste vraag die wij kregen?

privacy shield

Of klanten zich eigenlijk mogen beroepen op overmacht of onvoorziene omstandigheden door corona. Wij gaven u uiteraard het antwoord, deze vindt u terug in ons jaaroverzicht met de 8 juridische topics van 2020.

Een andere grote gebeurtenis – hoewel van een heel andere orde – was de nietigverklaring van het Privacy Shield deze zomer. Het uitwisselen van persoonsgegevens met de Verenigde Staten stond in één klap op losse schroeven.

Nog altijd is er geen goede opvolger of waterdichte oplossing gevonden. Wij kwamen deze zomer met een actieplan, zodat u juridisch gezien zo goed mogelijk gedekt bent.

Nieuwe NLdigital Voorwaarden en Europese wetgeving

2020 was ook het jaar van de nieuwe NLdigital Voorwaarden. De ICT-branchevereniging kreeg een nieuwe naam en dus was het enkel wachten op de nieuwe algemene voorwaarden.

P2B Verordening Digital Services Act

Hoewel redelijk hetzelfde als zijn voorganger, zijn er toch een paar interessante wijzigingen. We gingen er uitgebreid op in en delen in ons jaaroverzicht de belangrijkste punten nog eens met u.

Nieuwe Europese wet- en regelgeving stond ook op het programma. Zo werd de P2B-Verordening van kracht. Deze wetgeving is bedoeld voor online platforms en moet zorgen voor een beter ondernemingsklimaat met een eerlijk en gelijk speelveld in Europa.

In het jaaroverzicht vindt u een korte terugblik op deze wetgeving en direct een blik vooruit naar de Digital Services Act die momenteel in de maak is.

Top 4 best gelezen topics dit jaar

Naast alle actualiteiten staan in het jaaroverzicht ook een aantal contractuele topics die velen van u aan het hart gaan. Dit zagen wij terug in de lezersaantallen van onze blogs.

De top 4 van best gelezen onderwerpen hebben we ook in het jaaroverzicht opgenomen. We bespreken kort het exit-plan, de afgifte van broncode, het wijzigingsbeding en tot slot onze FAQ over Service Level Agreements.

Lees nu het volledige jaaroverzicht!

Met dit jaaroverzicht hebben we de belangrijkste juridische ontwikkelingen en onderwerpen van 2020 bij elkaar gezet. In één oogopslag ziet u wat u wellicht gemist heeft of nog extra aandacht zou willen geven.

Mocht u na het lezen van dit jaaroverzicht nog vragen hebben, bel of mail ons dan. Geheel vrijblijvend, want wij helpen u graag verder. Ook in 2021.

Wij wensen u alvast een prettige kerstdagen en een succesvol, maar vooral gezond nieuwjaar!

Het team van Legalz