Aan het einde van het jaar blikken we graag met u terug op de belangrijkste ontwikkelingen in ICT-recht. Ook dit jaar was weer veelbewogen met impactvolle Europese Verordeningen en nieuwe privacy- en cyberissues door het gebruik van AI-tools als ChatGPT.

De plotse komst van de opvolger van het Privacy Shield

Meest opvallend dit jaar was waarschijnlijk de vrij plotse komst van de langverwachte opvolger van het Privacy Shield. Deze zomer kwam het nieuws dat er een akkoord was bereikt tussen de Verenigde Staten en Europa. Ineens was het EU-U.S. Data Privacy Framework daar. Groot nieuws! Data delen met de VS is na jaren weer eenvoudiger geworden.

De afgelopen 2 jaar was het delen van gegevens met Amerikaanse partijen een regelrechte ramp. Officieel was dit enkel mogelijk met behulp van Standard Contractual Clauses (SCC) en door data met aanvullende waarborgen te verzenden, zoals encryptie zonder sleutel in Amerika.

Het EU-U.S. Data Privacy Framework (DPF) komt dan ook als een opluchting voor velen. Op basis van het nieuwe adequaatheidsbesluit kunnen persoonsgegevens veilig van de EU worden doorgegeven naar Amerikaanse bedrijven die deelnemen aan het Data Privacy Framework.

In het jaaroverzicht leest u hier alles over.

Gamechanger ChatGPT

De ontwikkeling van kunstmatige intelligentie gaat razendsnel. De enorme populariteit van ChatGPT bewijst hoe graag we er met z’n allen gebruik van maken, maar zijn we er ook klaar voor? En ook: hoe passen dit soort oplossingen binnen onze wet- en regelgeving? ChatGPT kreeg het in 2023 op het vlak van privacy in ieder geval flink te verduren. In het jaaroverzicht leest u hoe dat precies zit.

NIS2-richtlijn voor cybersecurity

Op het gebied van cybersecurity staan we stil bij de NIS2-richtlijn om de cyber- en informatiebeveiliging in Europa naar een hoger niveau te tillen. De NIS2-richtlijn (Network and Information Systems-richtlijn) is de opvolger van de NIS1-richtlijn. Op basis van de richtlijn is er de zorgplicht en de meldplicht.

Let op!

Deze opvolger van de NIS1-richtlijn raakt veel meer organisaties: tijdige voorbereiding is dus essentieel.

Nieuwe Europese wetgeving: van DORA tot European Accessiblity Act

In 2023 stonden we ook uitgebreid stil bij nieuwe Europese verordeningen en richtlijnen. Sommige ervan zijn inmiddels aangenomen en over andere wordt nog onderhandeld in Europa. In dit jaaroverzicht bespreken we er 5 in het kort:

• Digital Operational Resilience Act (DORA)

• Artificial Intelligence Act

• EU Data Act

• de richtlijn DAC7

• European Accessibility Act.

Lees nu het volledige jaaroverzicht

Met dit jaaroverzicht hebben we de belangrijkste juridische ontwikkelingen en onderwerpen van 2023 bij elkaar gezet. In één oogopslag ziet u wat u wellicht gemist heeft of nog extra aandacht zou willen geven.

Mocht u na het lezen van dit jaaroverzicht nog vragen hebben, bel of mail ons dan. Geheel vrijblijvend, want wij helpen u graag verder. Ook in 2024.

Wij wensen u alvast een prettige kerstdagen en een succesvol, maar vooral gezond nieuwjaar!

Het team van Legalz