Nu mogen organisaties mensen ‘zomaar’ opbellen om hun product of dienst te verkopen. Wil je dit niet? Dan moet je zelf actie ondernemen. Per 1 juli worden de rollen omgedraaid. Natuurlijke personen mogen alleen nog maar gebeld worden als ze klant zijn of expliciet toestemming hebben gegeven. Het einde van koud bellen is in zicht: dit zijn de nieuwe regels.

De Telecommunicatiewet wordt gewijzigd ter bescherming van natuurlijke personen. Dit zijn consumenten, maar ook rechtsvormen zonder rechtspersoonlijkheid zoals eenmanszaken, een VOF of een maatschap vallen onder deze regelgeving.

De regels worden gelijk getrokken met die van e-mailmarketing. Voor het versturen van een nieuwsbrief, heeft u ook expliciete toestemming nodig.

Tenzij de persoon in kwestie een betalende klant van u is én geen bezwaar heeft hiertegen.

Van opt-out naar opt-in

toestemming.jpg

Miljoenen mensen hebben zich door de jaren heen ingeschreven in het Bel-me-niet Register. Dé manier om te voorkomen dat je zomaar gebeld wordt.

Dat register houdt per 1 juli op te bestaan. Voor het plegen van commerciële, charitatieve of ideële telefoontjes is dan vooraf nadrukkelijke toestemming nodig. Van opt-out naar opt-in dus.

De toestemming moet volgens de AVG-regels worden gegeven. Oftewel:

  • vrij;

  • geïnformeerd;

  • ondubbelzinnig; en

  • specifiek (per doel apart).

Daarbij is het van groot belang dat de organisatie kan aantonen dat die toestemming inderdaad is gegeven. Eenieder die toestemming geeft, moet die op ieder moment eenvoudig en zonder nadelige gevolgen ook weer kunnen intrekken.

Let op!

Hoewel het Bel-me-niet Register verdwijnt, blijft het Recht van Verzet wél bestaan. Maakt een beller daar gebruik van? Dan moet u zijn of haar telefoonnummer uit de bellijsten verwijderen.

Bellen naar klanten

Heeft u een klantrelatie met een natuurlijk persoon? Dan mag u hem of haar blijven benaderen voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden. Daar hangen wel wat regels aan, zoals:

  • De klant heeft een product of dienst bij u afgenomen en dit kunt u aantonen (voor goede doelen is het begrip klant ruimer uitgelegd).

  • Er wordt gebeld vanuit dezelfde juridische entiteit over eenzelfde of gelijksoortig aanbod.

  • De klant is geïnformeerd dat hij gebeld kan worden voor commerciële, charitatieve of ideële doeleinden.

  • Bij het verzamelen van de klantgegevens heeft hij/zij de mogelijkheid gekregen om bezwaar aan te tekenen tegen dergelijke telefoontjes.

  • De organisatie mag zijn nummeridentificatie niet verhullen; altijd een herkenbaar telefoonnummer dus.

telecommunicatiewet 2021

Deze laatste regel is nieuw en geldt al wel voor e-mailmarketing. Voor bestaande klanten is daarom een overgangsregeling van toepassing. Voor nieuwe klanten moet u wel een opt-out aanbieden per 1 juli.

Hoe lang mag ik een klant blijven benaderen?

Zolang hij of zij klant blijft en u geen bezwaar heeft ontvangen, mag u een klant blijven benaderen.

Zegt een klant op?

Dan mag u bij gebrek aan een wettelijke termijn zelf bepalen hoelang u klantgegevens gebruikt voor telemarketing. Een richtlijn hiervoor is afgeven in de Code voor Telemarketing 2020. Hierin staat dat een klantrelatie loopt tot 3 jaar na aflopen of opzegging van een overeenkomst, of laatste afname van een product.

Blijf op de hoogte

Op de hoogte blijven van deze en andere ontwikkelingen in ICT Recht? Meld u dan nu aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief en krijg onze blogs automatisch in uw inbox.