Massaal maken we gebruik van Amerikaanse clouddiensten en werken we samen met organisaties in de VS. Dankzij onder meer het Privacy Shield kunnen we probleemloos persoonsgegevens opslaan in en uitwisselen met Amerika. Voor nu. De uitspraak in de zaak Scherms II kan dit alles op losse schroeven zetten. Een toelichting op de doorgifte van persoonsgegevens buiten de EU en een kijkje in de zaak Scherms II.
De Coronacrisis laat diepe economische sporen na. Ook in de ICT-branche. Steeds meer organisaties willen opnieuw onderhandelen over hun IT-contract. Wat zegt de wet hierover en hoe gaat u hier als leverancier het beste mee om?
Uw kosten nemen toe, uw oplossingen verbeteren continu en u wilt blijven groeien. Allemaal redenen om uw tarieven regelmatig aan te passen. Gaan uw klanten daar echter klakkeloos mee akkoord? Dat ligt aan wat u heeft afgesproken hierover. De CBS prijsindex is een slimme en breed geaccepteerde methode. Wij vertellen u waarom en hoe deze prijsindex werkt.
Ook de IT-sector wordt geraakt door de Coronacrisis. Er zijn steeds meer klanten die hun opdrachten uitstellen of annuleren. Een contract opschorten of ontbinden mag natuurlijk niet zomaar. De vraag is echter of uw klanten zich kunnen beroepen op overmacht. In deze blog vindt u het antwoord.
Hosting- en SaaS-providers kunnen niet zonder: een Fair Use Policy. Deze roept unlimited datagebruik namelijk een halt toe. Houdt uw klant zich niet aan de policy? Dan kunt u hiertegen optreden. Wij schetsen de voordelen van een FUP en beschrijven 5 maatregelen die u kunt treffen tegen grootverbruikers.
Nu half Nederland vanuit huis werkt, wordt er veel gebruik gemaakt van videobel-apps. Handig bij teammeetings en overleg met klanten. De vraag is echter hoe het gesteld is met de privacy van deze tools. De Autoriteit Persoonsgegevens zocht het uit en stelde een handige keuzehulp op, waarmee u de verschillende videobel-apps op privacy kunt vergelijken.
De Nederland ICT Voorwaarden hebben een opvolger gekregen; de NLdigital Voorwaarden. De brancheorganisatie heeft namelijk weer een nieuwe naam. De voorwaarden zelf zijn ook geüpdatet, maar in de basis nog hetzelfde. Een overzicht van de belangrijkste wijzigingen en ons oordeel vanuit leveranciersperspectief.
Een Service Level Agreement (SLA) wordt bij vrijwel ieder groot IT-contract gesloten. Na het plaatsen van de handtekeningen lijkt de grootste uitdaging voorbij. Maar is dat wel zo? De wensen van de business veranderen immers continu, evenals het IT-landschap zelf. In het derde deel van onze blogreeks over SLA’s geven wij u dé 5 stappen om een SLA succesvol te implementeren. Zowel voor afnemers als leveranciers.
Een Service Level Agreement (SLA) is onmisbaar bij grote IT-dienstverleningscontracten. Maar welke onderwerpen horen er eigenlijk specifiek thuis in een SLA? In het tweede deel van onze blogreeks over SLA’s zetten wij de 8 belangrijkste topics van een Service Level Agreement op een rijtje. Deze 8 zijn essentieel voor het slagen van elke SLA.
Een Service Level Agreement (SLA) is dé standaard bij IT-dienstverleningscontracten. Hoe anders kun je kwaliteit garanderen en waarborgen? De invulling van een SLA is in de praktijk echter allesbehalve standaard. Er leven veel vragen en die gaan wij in een 3-delige blogreeks beantwoorden. Met in de eerste blog een FAQ met belangrijke handvatten.
Algemene voorwaarden zijn niet onveranderlijk. Simpelweg omdat de wereld niet stil staat. Nieuwe wet- en regelgeving, veranderende licentiemodellen of gewijzigde bedrijfsactiviteiten vragen om nieuwe of gewijzigde algemene voorwaarden. Maar ja, u wilt niet steeds toestemming nodig hebben van uw klanten. Gelukkig bestaat er een oplossing: het wijzigingsbeding. In deze blog alle feiten op een rij en adviezen over de juiste manier om met uw klanten te communiceren.
Zowel afnemers als leveranciers lopen ertegenaan: de broncode in handen krijgen. Bijvoorbeeld bij een overstap naar een andere partij of als u de software in eigen beheer wilt nemen. Vaak is er contractueel weinig tot niets geregeld. Toch zijn er ook dan mogelijkheden om de afgifte van de broncode te vorderen.
Boetebedingen zijn de normaalste zaak van de wereld. Zeker in IT-contracten komen ze veelvuldig voor. Ideaal als financiële prikkel voor leveranciers. In de praktijk zitten er echter nogal wat addertjes onder het gras. Met deze 5 controlevragen bent u verzekerd van boetebedingen die wél werken.
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt de cijfers over privacyklachten in 2019 bekend. Met bijna 28.000 klachten werd er 79% meer geklaagd dan in 2018. Consumenten zijn zich bewuster dan ooit van hun rechten. Maar hoe gaat de AP hier eigenlijk mee om? En wat kunt u verwachten als u de privacy schendt en daarmee de AVG overtreedt?
Afgelopen jaar ontving de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bijna 27.000 datalekmeldingen. Een forse stijging ten opzichte van 2018. Met opvallend meer meldingen door hacking, phishing en malware. De belangrijkste feiten op een rij + acties die u kunt ondernemen tegen en bij datalekken.
Er komt een tijd dat u het IT-contract wilt beëindigen. U krijgt een betere aanbieding, wilt een innovatievere partij of het contract loopt af. Wat de reden ook mag zijn: uw huidige leverancier zit er niet op te wachten. Zeker niet bij een groot outsourcingscontract. Een exit-plan kan veel problemen voorkomen. Wij vertellen u hoe én delen welke punten u in een exit-plan zet voor een vloeiende transitie.
Op uw website staan tientallen, misschien wel honderden foto’s. Door uw eigen organisatie erop geplaatst, door een websitebouwer of marketingbureau. Nu volgt de hamvraag: weet u wie de rechten heeft op al deze foto’s? Zeker weten uw organisatie?! Aan de hand van een praktijkcasus laten we u de gevaren zien en geven advies voor zowel eigenaars als bouwers van websites.
Op 12 juli is het zo ver, dan wordt de P2B-Verordening van kracht. Een grote verandering voor online platforms. Onder meer voor de manier waarop klachten worden afgehandeld. Vanaf deze zomer is een intern klachtenafhandelingssysteem in veel gevallen verplicht en moet ook externe bemiddeling worden geregeld. In deze blog leest u wat dit voor u betekent.
Op 12 juli wordt de P2B-Verordening van kracht. Dit heeft grote gevolgen voor online platforms. Vooral de algemene voorwaarden moeten vanaf komende zomer aan strenge regels voldoen. Bent u er al klaar voor? Of kunt u nog wel wat hulp gebruiken. Een overzicht van de nieuwe regelgeving en de belangrijkste wijzigingen voor uw algemene voorwaarden op een rij.
De mogelijkheden om consumenten online te beïnvloeden zijn talrijk en worden steeds beter benut. De vraag is wanneer dit beïnvloeden omslaat in manipuleren en misleiden. Iets wat schadelijk is voor consumenten en de marktwerking. Daarom heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een concept leidraad opgesteld, die de online consument beter moet beschermen.