Aan ieder contract komt een einde. Of toch niet? Een contract kan in ieder geval niet zomaar beëindigd worden. Er zijn wettelijke regels en vaak ook contractuele afspraken waar u rekening mee moet houden. Wij delen met u de 5 aandachtspunten voor het opzeggen van een ICT-contract.

Een ICT-contract opzeggen: wat houdt dat in?

Er kan een moment komen, waarop u afscheid wilt nemen van uw leverancier of samenwerkingspartner. Bijvoorbeeld omdat u op zoek bent naar innovatie, een beter aanbod hebt gekregen of helemaal wilt stoppen met een bepaald product of dienst.

Geen probleem, dan beëindigt u uw bestaande contract toch gewoon?

Dat kan, maar niet op elk moment en op elke manier. Hieronder schetsen we de belangrijkste aandachtspunten bij het opzeggen van een ICT-contract.

1. Onbepaalde vs. bepaalde tijd

Een contract voor bepaalde tijd kunt u wettelijk gezien in principe NIET tussentijds opzeggen. De overeenkomst is dus van toepassing gedurende de volledige looptijd van het contract. U kunt er in beginsel niet onderuit, tenzij u hier afspraken over hebt gemaakt in het contract.

Een overeenkomst voor onbepaalde tijd is wel tussentijds opzegbaar. Hierbij is het van belang dat er een redelijke opzegtermijn gehanteerd wordt.

Let op!

Een contract voor bepaalde tijd moet ook opgezegd worden indien er stilzwijgende verlenging is overeengekomen, hetgeen vaak het geval is. Houd hierbij rekening met de afgesproken opzegtermijn. Doet u dit niet (tijdig), dan wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor een bepaalde periode.

2. Uitzonderingsregel overeenkomst van opdracht

Laat u iemand software voor u ontwikkelen? Of huurt u een consultant in voor advies? Dan is er waarschijnlijk sprake van een overeenkomst van opdracht.

Dit type contract wordt in het Burgerlijk Wetboek omschreven als:

“een overeenkomst waarbij twee partijen afspreken dat de ene partij (de opdrachtnemer) tegen betaling een opdracht uitvoert voor de andere partij (de opdrachtgever).”

Een overeenkomst van opdracht kan op ieder moment opgezegd worden door de opdrachtgever. Zowel als er sprake is van bepaalde als van onbepaalde tijd. Volgens de wet kan dit zelfs per direct.

Wilt u dit voorkomen?

Dan kunt u contractuele afspraken maken over tussentijds opzeggen en geldende opzeggingstermijnen. Zolang deze afspraken redelijk en billijk zijn, overrulen ze de wettelijke regels.

3. Contractvereisten opzegging

Het is in alle gevallen verstandig om contractueel afspraken te maken over (tussentijdse) opzegging. Zo niet, dan bepaalt de wet en/of de rechter de regels voor u.

Wat voor afspraken u dan maakt?

Bijvoorbeeld onder welke voorwaarden een contract wel tussentijds opgezegd mag worden. Zo kunt u samen in een overeenkomst voor bepaalde tijd afspreken dat tussentijdse opzegging wel mogelijk is in het geval een partij surseance van betaling aanvraagt of failliet wordt verklaard.

Daarnaast kunt u afspraken maken over de vormvereisten voor opzegging. Is een opzegging alleen geldig als deze schriftelijk geschiedt? Moet deze dan ook aangetekend worden verzonden of is een e-mail ook prima?

Let op!

Als u een contract wilt opzeggen, lees de voorwaarden over de wijze van opzegging altijd goed na en houdt u aan de gemaakte afspraken. Bent u overeengekomen dat een opzegging alleen geldig is als deze schriftelijk én aangetekend wordt verzonden?

Dan wordt u verwacht zich hieraan te houden. Een rechter houdt hier in geval van een geschil zeker rekening mee.

4. Zorg voor een redelijke opzegtermijn

In een contract maakt u ook afspraken over de opzegtermijn bij (tussentijdse) opzegging. Een maand is echt het minimum.

Over het algemeen geldt dat hoe langer een contract heeft geduurd, hoe langer de opzegtermijn is.

In de praktijk zijn opzegtermijnen van 6 maanden gebruikelijk. Zeker bij complexe en langdurige outscourcingscontracten is een lange termijn noodzakelijk om de exit überhaupt mogelijk te maken.

Maakt u geen afspraken over opzegging in het contract?

Dan moet u bij beëindiging een ‘redelijke’ opzegtermijn hanteren.

5. Opzeggen soms niet toegestaan

Ook al is de opzeggingsregeling in het contract nog zo goed en leeft u deze helemaal na: de opzegging van een overeenkomst kan in sommige gevallen onaanvaardbaar blijken.

Hierover zijn diverse uitspraken gedaan, tot aan de Hoge Raad toe.

Dit heeft alles te maken met de wettelijke eisen van redelijkheid en billijkheid voor het beëindigen van een contract.

Zo kunnen er omstandigheden zijn, waardoor het onredelijk is om de afgesproken opzegtermijn te hanteren. Bijvoorbeeld bij een langdurige samenwerking aan een IT-systeem, waarbij partijen zeer afhankelijk van elkaar zijn en de belangen voor hun klanten groot zijn.

In zo’n geval kan een rechter oordelen dat de opzeggingsregeling niet redelijk of billijk is en de belangen te groot zijn.

Blijf op de hoogte!

Abonneer u nu op onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in ICT Recht. U ontvangt al onze blogs dan automatisch 1 keer per maand in uw mailbox.