Dit voorjaar zijn ze gelanceerd: de NLdigital Voorwaarden. De ‘standaard’ voor algemene voorwaarden in de ICT-branche. In onze blogserie hebben we de bepalingen omtrent mediation en arbitrage al onder de loep genomen. In dit laatste deel de vraag: hoe is de aansprakelijkheid geregeld in de nieuwe voorwaarden?

De ICT-branchevoorwaarden hebben sinds jaar en dag als doel om leveranciers zo goed mogelijk te beschermen. Dat is niet anders in de nieuwste versie; de NLdigital Voorwaarden.

Dit is goed terug te zien in artikel 16 van de nieuwe voorwaarden.

Artikel 16: de aansprakelijkheidsbepaling

In artikel 16 van de branchevoorwaarden vinden we de regeling rondom aansprakelijkheid. De regeling bestaat uit een combinatie van beperkingen en uitsluitingen van de vergoedingsplicht bij aansprakelijkheid van de leverancier. Dus deze beperkingen gelden als komt vast te staan dat er sprake is van tekortschieten.

Hieronder schetsen we per topic de hoofdlijnen van deze aansprakelijkheidsbepaling.

Aansprakelijkheidsbeperkingen

De aansprakelijkheidsbeperkingen gelden voor schade als gevolg van tekortschieten uit een overeenkomst (“wanprestatie”), maar ook voor zwaardere vormen, zoals schending van garanties en vrijwaringsverplichtingen.

Uitgesloten

De aansprakelijkheid ziet uitsluitend op vergoeding van directe schade. Uitgesloten zijn:

“indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van klant, schade verband houdende met het gebruik van door klant aan leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door klant aan leverancier voorgeschreven toeleveranciers.”

Een dergelijke uitvoerige opsomming van schade(posten) maakt dat in de praktijk veel schade niet voor vergoeding in aanmerking zal komen.

Aansprakelijkheid voor verminking, vernietiging of verlies van gegevens of documenten is volledig uitgesloten.

Beperking in schadevergoedingen

De vergoedingsplicht is beperkt tot een bedrag dat gelijk is aan maximaal de contractwaarde (“het bedrag van de overeengekomen prijs”). Bij een duurovereenkomst met een looptijd van meer dan één jaar, geldt de beperking tot de contractwaarde voor één jaar.

De totale aansprakelijkheid van de leverancier voor directe schade is in alle gevallen nooit meer dan € 500.000,00. Vergoeding van schade door dood, lichamelijk letsel of materiële beschadiging van zaken is op een hoger maximum gesteld en beperkt tot een bedrag van € 1.250.000,00.

Let op!

De vordering tot vergoeding van schade vervalt binnen 24 maanden na het ontstaan van de vordering, tenzij de klant tijdig een rechtsvordering tot vergoeding van de schade instelt. Wie te lang wacht, ziet zijn vordering dus tenietgaan.

Aansprakelijkheidsbepalingen in andere artikelen

Aansprakelijkheid is voornamelijk geregeld in artikel 16. Daarnaast zijn op tal van plekken in de NLdigital Voorwaarden bepalingen opgenomen voor specifieke gevallen of vormen van aansprakelijkheid.

aansprakelijkheid NLdigital Voorwaarden

Zo geldt er een uitsluiting van aansprakelijkheid voor de kwaliteit van de resultaten van werkzaamheden die onder “toezicht en leiding van de klant tot stand zijn gekomen” (artikel 58 lid 2). Denk daarbij dan aan werkzaamheden die op detacheringsbasis worden uitgevoerd.

Ook uitgesloten van aansprakelijkheid is de beveiliging of het testen door de leverancier, als deze betrekking heeft op programmatuur, apparatuur of infrastructuur die niet door de leverancier zelf aan de klant is geleverd (artikel 7.3).

De regeling van artikel 16 en de andere bepalingen elders zorgen ervoor dat de NLdigital Voorwaarden op buitengewoon sterke wijze de aansprakelijkheid van de leverancier uitsluiten of tenminste sterk beperken.

Verzekeren of niet?

Aansprakelijkheid voor schade leidt ook tot de vraag of die schade daadwerkelijk vergoed kan worden. Zeker bij een grote schadeclaim of bij meerdere claims van verschillende klanten. Verzekeren voor aansprakelijkheid zou dan de oplossing kunnen zijn.

De NLdigital Voorwaarden schrijven niet voor dat de leverancier verzekerd moet zijn voor aansprakelijkheid. In de praktijk is dit echter wel raadzaam. Zowel in het belang van de klant als van de leverancier. De klant heeft immers belang bij verhaal van een toegewezen vordering. De leverancier heeft respectievelijk belang bij dekking van aansprakelijkheidsclaims, omdat deze de continuïteit van de onderneming in gevaar kunnen brengen.

Onbeperkte aansprakelijkheid van de afnemer

De NLdigital Voorwaarden kennen een goed uitgedachte en uitgebreide regeling tot beperking van de aansprakelijkheid van de leverancier. De regeling is echter niet wederkerig.

Aansprakelijkheid NL ditial Voorwaarden

De aansprakelijkheid van de klant is niet geregeld. Daarvoor geldt dus geenszins een beperking, zodat hiervoor de wettelijke regeling overeind blijft. De klant is dan ook “onbeperkt” aansprakelijk.

Bijvoorbeeld bij tekortschieten in de verplichtingen tot nakoming van geheimhoudingsverplichtingen of schending van intellectuele eigendomsrechten van de leverancier. Daarnaast worden de verplichtingen van de klant nog verzwaard door diverse garantieverplichtingen en vrijwaringsverplichtingen.

Kortom,

de NLdigital Voorwaarden bevatten een uitgebreide en grondige regeling voor de beperking van de aansprakelijkheid van de leverancier. Niet voor de klant…

NLdigital blogserie: mediation en arbitrage

Dit was het laatste deel in de blogserie over de nieuwe NLdigital Voorwaarden.

In het eerste deel van de serie leest u nog eens alles over mediation en in hoeverre u verplicht bent hieraan mee te werken.

In deel 2 belichten we een ander belangrijke bepaling uit de NLdigital Voorwaarden, namelijk arbitrage en de (on)bevoegdheid van de rechter. Specifiek in het geval van een kort geding.

Zeker weten dat u niks mist?

Abonneert u zich dan nu op onze maandelijkse nieuwsbrief. U ontvangt al onze blogs dan automatisch 1 keer per maand in uw mailbox.