De impact van een ICT-conflict

De meeste ICT-conflicten gaan over onvrede van een of beide partijen over de uitvoering van een ICT-contract. Geschillen op het gebied van ICT kunnen grote impact hebben voor de organisatie en de continuïteit van de bedrijfsvoering. Denk aan de gevolgen van de uitval van systemen of gebrekkige kwaliteit van de dienstverlening. Ook voor de leverancier staat dikwijls veel op het spel, zoals het uitblijven van betaling van facturen of reputatieschade.

ICT-geschillen vragen specialistische kennis

ICT-geschillen kunnen een grote mate van technische, organisatorische, commerciële en/of juridische complexiteit kennen. De beslechting of oplossing van een geschil vergt dan ook specifieke kennis en deskundigheid. Zowel op het gebied van recht als van ICT. Daarom werken wij alleen met gespecialiseerde ICT-advocaten en ICT-juristen.  

Procedures waarin we u bijstaan

Legalz kan u bijstaan in het voeren van een rechtszaak. Daarbij is het goed te realiseren dat er verschillende procedures en vormen van geschilbeslechting zijn bij ICT-conflicten. U krijgt altijd advies over de meest passende aanpak. Denk dan aan:

  • Rechtszaken / gerechtelijke bodemprocedures bij de rechter.
  • Kort gedingprocedures, indien spoedeisende maatregelen nodig zijn om verdere escalatie van een ICT-geschil te beteugelen.
  • Arbitrale procedures bij een scheidsgerecht/arbitrage instituut specifiek voor ICT-geschillen, zoals het Nederlands Arbitrage Instituut (NAI) in Rotterdam of de stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) in Heemstede.
  • ICT-mediations onder regie van een mediator.
  • Bindend adviesprocedures en procedures bij een geschillencommissie voor ICT-conflicten.

Wat u met een procedure wil bereiken kan per conflict verschillen. Denk aan schadevergoeding, het staken van inbreuk op rechten, rectificatie van onjuiste uitingen of spoedeisende maatregelen voor de oplevering van een ICT-product.

Altijd gericht op een oplossing op maat

Rechtszaken en gerechtelijke maatregelen zijn geen doel op zich. Primair komt u bij ons voor een oplossing van het ICT-geschil. Wij staan u actief bij in onderhandelingen over de onderliggende oorzaken en problemen van een geschil, adviseren over de haalbaarheid van de zaak en nemen in nauw overleg met u de juridische stappen als dat voor een adequate oplossing nodig is.

Legalz: betrokken en bereikbaar

Onze ICT-juristen werken nauw samen met uw organisatie. U heeft altijd persoonlijk contact met een ervaren ICT-jurist of ICT-advocaat. U krijgt een vast aanspreekpunt, zodat u zeker weet dat u iemand spreekt met kennis van ICT-recht en nog belangrijker van uw organisatie. Wij zijn goed bereikbaar. Niet alleen tijdens kantoortijden, maar zeker ook daar buiten.

Prijsstelling

Uiteraard wilt u inzicht in de prijs. We werken op basis van uurtarief, strippenkaart of een vaste prijs. De prijsstelling hangt af van het type werkzaamheden, de omvang en de inhoud ervan en kan dus per organisatie verschillen. We rekenen in ieder geval geen extra kosten bij spoed en evenmin een opslag voor kantoorkosten of andere onverwachte kosten. Heeft u interesse in een vrijblijvende prijsopgave? Of wilt u nader kennis met ons maken? Bel ons direct via 010 2290 646 of vul ons contactformulier in.

Op zoek naar een huisjurist in ICT?

Bent u op zoek naar vaste ondersteuning van een ICT-jurist? Ook dan bent u bij Legalz aan het juiste adres.