Een Service Level Agreement: we zien deze vaak terug bij ICT-dienstverlening. Vooral bij langdurige overeenkomsten en outsourcingscontracten. Dit is hét document om de kwaliteit van de dienstverlening te bewaken en scherp te krijgen waar verantwoordelijkheden liggen en tot hoe ver deze reiken. Toch worden er nogal wat missers gemaakt bij het opstellen ervan. In deze blog de 6 belangrijkste valkuilen, zodat u er niet intrapt.
Aan ieder contract komt een einde. Of toch niet? Een contract kan in ieder geval niet zomaar beëindigd worden. Er zijn wettelijke regels en vaak ook contractuele afspraken waar u rekening mee moet houden. Wij delen met u de 5 aandachtspunten voor het opzeggen van een ICT-contract.
De Europese Commissie heeft een nieuw wetsvoorstel gepresenteerd onder de naam EU Data Act. Het doel van dit voorstel is om Europese bedrijven en consumenten meer controle te geven over hun eigen data. Daarmee wordt tegelijkertijd de macht van Amerikaanse techbedrijven als Google, Microsoft en Amazon beperkt. Het nieuwe voorstel moet de Europese economie €270 miljard extra opleveren.
Een interessante zaak! Een gebruiker en softwareleverancier komen niet tot een oplossing om fouten in de software te herstellen. De gebruiker besluit vervolgens zélf tot foutherstel over te gaan. Hoe? Door de broncode te reconstrueren, oftewel door het decompileren van software. De leverancier ziet dit als inbreuk op zijn auteursrecht en spant een zaak aan. Diverse rechters buigen zich erover, tot aan het Hof van Justitie van de Europese Unie aan toe. De uitkomst? Die leest u in deze blog.
Steeds meer partijen kiezen voor arbitrage bij een geschil. Zeker in de ICT-branche, waar specialistische kennis nodig is. Wat houdt arbitrage nu eigenlijk in? Wat zijn de voor- en nadelen van deze vorm van rechtspraak? Wij zetten het voor u op een rij.
Coolblue en een ex-werknemer stonden laatst in de rechtbank. Reden? Coolblue gebruikt foto’s met het portret van de ex-werknemer nog altijd op bestelbussen en in een promotievideo. Hij beroept zich op zijn portretrecht en de AVG. De rechter gaat hier niet in mee. De bussen van Coolblue mogen dus gewoon zo blijven rijden. Hoe zit dat?
Sinds de AVG van kracht is, hebben betrokkenen het recht om hun gegevens bij uw organisatie op te vragen. Zo kunnen ze controleren of hun gegevens wel juist verwerkt zijn en volgens de AVG-richtlijnen gebruikt worden. Voor organisaties is het niet altijd duidelijk hoe ze om moeten gaan met dit recht op inzage. Daarom zijn er nieuwe Europese guidelines in de maak.
Voorwaarden: zowel leveranciers als afnemers hebben ze. Wat nu als beide partijen enkel hun eigen algemene of inkoopvoorwaarden willen hanteren? Dat noemen we ook wel the battle of forms. Wie dan wint? Dat lees je in deze blog en ook hoe je de strijd zonder ruzie kunt beslechten.
De veelgebruikte tool om websites te analyseren is in gevaar. De Oostenrijkse privacy toezichthouder oordeelt dat het gebruik van Google Analytics in strijd is met de AVG. Wat betekent dit voor Nederland?
Vertrouwen. Daar draait het om. Althans volgens Europa. Daarom zijn er wetten in de maak voor betrouwbare Artificial Intelligence (AI), eenvoudige gegevensdeling en een Europese digitale identiteit. Een toelichting en een update over de voortgang van deze 3 nieuwe Europese verordeningen.
Europa werkt aan een veilige en open digitale toekomst voor alle inwoners en ondernemers. Een mooi streven, maar één die veel tijd kost. De afgelopen jaren werden meerdere voorstellen gelanceerd waaronder de Digital Services Act (DSA) en de Digital Operational Resilience Act (DORA). Deze week een toelichting op 3 impactvolle wetsvoorstellen én de huidige status.
Erfgenamen krijgen niet automatisch toegang tot Microsoft-accounts van de overledene. Zo ontdekte een familie wiens zoons in juli overleed in Qatar. Microsoft weigerde toegang te verlenen en blokkeerde het Hotmail- en OneDrive-account zelfs. Daarop stapte de familie naar de rechtbank in Amsterdam. Wij zetten de argumenten op een rij en delen de uitspraak.
2021 ligt bijna achter ons. Een jaar waarin lockdowns, vaccinaties en 2G vs. 3G het nieuws domineerden. De wereld van ICT Recht zag er echter heel anders uit. Daar vielen vooral de vele rechtszaken rondom cybercrime op en de grote hoeveelheid Europese wetsvoorstellen mét impact. Tijd voor een terugblik op de meest opvallende juridische topics van het afgelopen jaar.
Verwerkt een organisatie persoonsgegevens voor u? Dan moet u volgens de AVG een verwerkersovereenkomst sluiten. Maar hoe zit dat eigenlijk met zzp’ers? Zijn dat ook verwerkers of gelden er andere regels? Wij leggen het u uit.
Algemene voorwaarden verdwijnen vaak in de footer van websites. Verder wordt er niets mee gedaan onder het motto “ze zijn er, dus we zitten safe”. Zo werkt het echter niet. Hoe wel? Dat leggen we uit in deze blog.
De Europese privacytoezichthouders eisen dat de persoonsgegevens van Europeanen beter beschermd worden. Zij komen met dit statement, omdat 4 nieuwe Europese wetsvoorstellen hier niet aan voldoen. Hun eis? Een einde maken aan het (online) volgen van mensen binnen de EU.
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft Transavia een hoge boete opgelegd. Reden? Slecht beveiligde persoonsgegevens, die in 2019 werden ingezien en gedownload door een hacker. Dankzij een wachtwoord in de categorie ‘welkom123’, heeft de hacker niet veel moeite hoeven doen.
Onlangs is in hoger beroep uitspraak gedaan over een langslepende zaak tussen een accountantskantoor en een ICT-dienstverlener. Onderwerp van geschil? Slechte performance en storingen in de uitbestede ICT-infrastructuur. Het accountantskantoor rekende namelijk op 100% beschikbaarheid en eist schadevergoeding. Het hof gaat hier niet in mee.
Aansprakelijkheid staat vaak hoog op de agenda bij contractbesprekingen. Opdrachtgevers willen het liefst onbeperkte aansprakelijkheid voor de leverancier. Uiteraard sluit de ICT-leverancier het liefst alle aansprakelijkheid uit. In deze blog bespreken we de (on)mogelijkheden in het uitsluiten van aansprakelijkheid.
Vorige week stonden de eigenaar van een webshop en een softwareleverancier tegenover elkaar in hoger beroep. Reden? Een falende plug-in. De eigenaar eist € 12.626,96 schadevergoeding van de leverancier en beroept zich onder meer op schending van de zorgplicht. Het hof denkt hier anders over.